Scooter Terörü Tam Gaz Devam Ediyor!
4 mins read

Scooter Terörü Tam Gaz Devam Ediyor!

Şehir içi ulaşımda trafik yoğunluğundan kaçmak için kullanılan elektrikli scooterların güvenliği yeniden tartışma konusu oldu. Önceki gün Kadıköy D-100 Karayolu’nda 120 kilometre hıza çıkan scooter şaşkınlık yarattı. .Kiralama firmalarının scooterlarına elektronik sistem üzerinden hız limiti uygulanabilirken, şahsi olarak satın alınanlarda böyle bir uygulama yapılamıyor. UKOME kararıyla bazı ilçelerde hız sınırı uygulamasına geçildi. Kiralık scooterler bu ilçelerde belirlenen hızı aşamıyor. Ancak bireysel olarak alınan scooterlerde bu sınıra uyan ise çok az.

LİMİTLERİ KALDIRIYORLAR

Uzmanlar scooterların da plakalandırılması gerektiğini ve bu şekilde denetlemenin daha kolay olabileceğini söylüyor. Scooter satıcıları ise, araçların ülkemize 25 kilometre hız sınırıyla limitli bir şekilde geldiğini ancak çeşitli yazılımlarla limitlerin kaldırıldığını, marka ve modele göre 50 ile 120 kilometre arasında hız limitine ulaşabildiğini söylüyor.

TRAFİK KANUNUNA AYKIRI

Güvenli Sürüş Teknikleri Uzmanı Gürsel Yeğenoğlu, “Scooterleri otoyollarda, araçların hızlarında görmeye başladık. Otobana girmeleri, çevreyoluna girmeleri tamamen mantıksız. Böyle birşey olamaz. Karayolları trafik kanununda böyle bir şey yok. Traktör, plakalı olmasına rağmen giremez diye tabela vardır, scooterın girmesinin kesinlikle yasak olması lazım. scooterların şehir içerisinde en güvenli gidecekleri yol ters istikamettir. ‘Gör-görül, hayatta kal’ mantığıdır. scooter gelen aracı görecek, giden scooterI görecek. En ufak bir hareketinde scooter en azından kendini kurtarabilecek bir hamle yapabilir” diye konuştu.

İŞE EL ATILMASI LAZIM

UKOME kararı ile yoğunluğun olduğu ilçelerde scooterların hız limitinin 12.5 kilometreye düşürülmesini de değerlendiren Yeğenoğlu, “Scooterları getiren firmalara böyle bir yasa, kanun uygulanması lazım, onlar bunları düşürecekler. Şişli’de bu yapılıyor, o bölgeye girdiği zaman elektronik olarak, otomatik olarak hızı düşürecek. Peki, sırf oradaki vatandaş mı önemli bizim için, yoksa genel mi önemli? Genele yaymak için işi başından sıkı tutmak lazım. Bunu getiren ithalatçı firmaların bu işe el atması lazım” ifadelerini kullandı.

ŞASE NUMARASI VERİLMELİ

Scooterların hız denetimlerinin henüz yapılamadığının altını çizen Gürsel Yeğenoğlu, “Çünkü bir numaratör yok ki, nasıl olacak? Plaka şeklinde, şase numarası verilmesi lazım ya da bir sinyal ünitesi takılması gerekiyor ki, onu algılasın. Ekiplere böyle bir sistemin tanıtılması gerekiyor, bu altyapı. Bu elimizdeki cep telefonu değil, koşu bandındaki adımlarımızı saymıyoruz. Bu basit bir şey değil. Bunun bir alt yapısının oluşması lazım. Bu alt yapıdan sonra biz insanlara, ‘Trafik niye denetlemiyor’, ‘Şahıslar niye böyle yapıyor’ deme hakkımız var” şeklinde konuştu.

KURALA GÖRE DEĞİL ONLARIN İSTEDİĞİ HIZ SINIRINA GETİRİYORLAR

Şahsi olarak satın alınan ve kullanılan scooterları da değerlendiren Emre Ocak, “Burada da İçişleri Bakanlığı’nın vermiş olduğu hız limiti yer yer değişmiyor genel itibariyla 25 kilometre hızdır. Fakat bu sadece araçların 50 kilometre hızı geçmediği yerlerde kullanılabilir bir limittir. Fakat bu scooterların artık envai çeşit, farklı türleri, farklı güçleri söz konusu olduğu için, her scooterı belli yazılımlarla, belli tuş kombinasyonlarıyla veya kendine has özel yazılımlarıyla hızını açabiliyorlar, istedikleri seviyeye getirebiliyorlar. Sınırdan geçerken 25 kilometre limitli getiriliyor, daha sonra yapılan yazılımlarla istedikleri hıza çıkarabiliyorlar; tabi izin verdiği hız sınırına kadar. Bu bazı scooterlar için 30 kilometre, bazıları için 50 kilometre, bazıları için de inanılmaz rakamlara arabalarla aynı düzeylere, 120-130 kilometre hızlara kadar ulaşabiliyorlar maalesef” diye konuştu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir